sobota, 29 maja 2010

Tort truskawkowy na ćwierćwiecze...

- To zrób tylko taki biszkopt z owocami.
- Dobrze.
- Z owocami i z galaretką na wierzchu.
- Dobrze.
Ja jednak chciałam zrobić tort. Pożeniłam więc moją zachciankę z oczekiwaniami Lubego i przygotowałam tort truskawkowy. Lekki - bez masła i nie za słodki - bez wielkich ilości cukru, bardzo truskawkowy. Idealny na takie ciepłe popołudnie, na rozpoczęcie mocno zagrożonego w tym roku sezonu truskawkowego.


Nie mając doświadczenia w pieczeniu biszkoptów zdałam się na osławiony "biszkopt rzucany" z przepisu Dorotus. Pierwszy raz piekłam jasny biszkopt i wyszedł świetnie. Przygotowane ciasto wlałam do tortownicy o średnicy 25cm i po upieczeniu mogłam je przekroić na dwa blaty.

Składniki na biszkopt:
  • 5 jajek, osobno białka i żółtka,
  • 3/4 szklanki mąki pszennej,
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej,
  • 3/4 szklanki cukru
Przygotowanie:

Ubić pianę z białek. Pod koniec ubijania, ciągle miksując dodać cukier a następnie pojedynczo dodawać żółtka. W dalszej kolejności należy stopniowo wsypywać przesiane mąki, całość ciągle delikatnie mieszając.Tak przygotowane ciasto przelać do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia. Ścianek tortownicy nie należy smarować masłem i wysypywać bułką tartą. Biszkopt piecze się około 35 minut w piekarniku nagrzanym do 170 stopni.  Po upieczeniu ciasta należy wyciągnąć tortownicę i upuścić ją  płasko z wysokości ok. 60cm na podłogę(ja rzucałam dwa razy na rozłożony na kaflach kocyk). Po tym zabiegu ciasto  trzeba z powrotem przenieść do wyłączonego już piekarnika, by przy uchylonych drzwiczkach mogło wystygnąć. Gdy ostygnie, przekroić na blaty. 


Składniki na masę truskawkową:
  • 400 gram zmiksowanych truskawek,
  • 150 gram drobno pokrojonych truskawek,
  • kubeczek śmietany 30%,
  • 1,5 opakowania galaretki truskawkowej
Przygotowanie:

Galaretki rozpuścić w 250 ml gorącej wody i odstawić do lekkiego stężenia. Śmietanę ubić, dodać do niej nieco stężałą galaretkę, zmiksowane i pokrojone truskawki, a następnie delikatnie zamieszać. Gotową masę odstawić do lodówki na 30minut by lekko stężała.

Składniki na krem:
  • 250 gram serka mascarpone,
  • 70 gram skondensowanego, słodzonego mleka z tuby,
  • ewentualnie pół opakowania śmietan-fixu
Przygotowanie:

Serek mascarpone zmiksować ze skondensowanym mlekiem, opcjonalnie dosypując śmietan-fix.


Dodatkowe składniki:
  • alkohol,
  • galaretka truskawkowa, przyrządzona zgodnie z instrukcją, nie w pełni stężała,
  • kilka truskawek pokrojonych w plastry
Przygotowanie tortu:

Przekrojone blaty nasączyć alkoholem (użyłam likieru Wild Africa ;) w skład którego wchodzi spirytus i śmietana;) ). Blat dolny przełożyć do tortownicy, pokryć równomiernie lekko stężałą masą truskawkową, przykryć kolejnym biszkoptem. Wierzch posmarować częścią kremu z mascarpone, a na nim ułożyć plastry truskawek. Całość pokryć lekko stężałą galaretką truskawkową i włożyć do lodówki do stężania galaretki. Po tym czasie tort należy delikatnie wyciągnąć z tortownicy (można sobie pomóc nożem o okroić galaretkę), a następnie boki ciasta posmarować resztą kremu mascarpone. Gotowe!
Jak się wczoraj okazało, tort był bardzo smaczny, a czas w jakim zniknął był kilkaset razy krótszy od czasu, który był potrzebny do jego przygotowania ;)


7 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Ale piekny, smaczny pewnie tez.Chce kawałek !M.

Just My Delicious pisze...

ale mi narobiłaś ochoty! uwielbiam takie ciacha!

Ewa Smaczniutkie.pl pisze...

Smaczny to za mało powiedziane. A u mnie dziś nic nie ma słodkiego :(
Pozdrawiam :)

Anonimowy pisze...

A kiedy ja Cię o takie ciasto poproszę, też upieczesz? ;))

Mysza pisze...

Oczywiście, że nie. :)

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

To ja też poproszę, zwłaszcza, że sezon rzeczywiście ma być zagrożony, więc wolę obie od razu porcyjkę zaklepać:))
Pozdrawiam!

kulinarne fajerwerki pisze...

Same pyszności :)